Història de la CORI

Versió reduïda del 'Memoràndum de la CORI 2003', per Ariel Santamaria

La versió completa fins l'any 2003 inclòs, amb tots els noms i cognoms i dates i fets, la podeu trobar als recursos per a periodistes que hi ha a la secció 'Documentació' d'aquest web. La versió completa és un PDF que té 11 pàgines i no hi ha correcció ortogràfica ni de cap mena, segur que riureu i entendreu força coses de la política local ;-)

Maig de 2001

L'Ariel fa unes declaracións "juantxis" pel programa "A TOT WATT" de Canal Reus TV, de que vol presentar-se com a alcalde de la ciutat per a les properes eleccions municipals de 2003, creant un partit propi que es dirà ARIEL i que ja té un himne polític propi (la cançó "Tots som de Reus").

Abril de 2002

Arran de la publicació del seu primer disc, l'Ariel seguirà insistint que vol ser alcalde de Reus i fins i tot comunica uns quants punts juantxis del seu programa electoral. Molta gent (coneguts, familiars, companys de feina i fans del seu grup) li diuen que el votaran.

Juny de 2002

Comencen les primeres reunions de "Partit", amb en Jordi Martínez i Jordi Garcia. L'Ariel no té ni idea de com muntar un partit polític propi i va a consultar al govern civil de Tarragona, on se li ordena que s'han de recollir 1.500 signatures per legalitzar el partit com si fos un "col.lectiu veïnal que es presenta a les eleccions municipals".

Setembre de 2002

En un concert de l'EstriPadrina per les festes de Misericòrdia, l'Ariel fa una recollida massiva de signatures (unes cinc-centes). I pel dia següent, el senyor Toni Fullat (membre de la directiva del Casal Despertaferro), li comunica que alguns membres del Casal li volen donar suport logístic, si el seu partit ho planteja com un vot de rebot, vot de càstig, tot i emprant el seu "personatge escènic juantxi" com a reclam polític, sense entrar en el joc "serio" dels altres.

Gener de 2003

Comencen les primeres reunións a la seu del Despertaferro, on també hi participen en Carles Borja (que s´encarregarà de la pàgina web del Partit), Miquel Masip, Joan Guiu, Xavi Milian, Lluís Oliach, Montsant Ciurana i Jordi Cuesta entre altres.

Febrer de 2003

L'Ariel i els seus no se'n surten de com legalitzar la seva candidatura "juantxi" independent. Però en sec arran d'un consell d'una advocada amiga seva, l'Ariel i el Jordi Garcia se'n van a visitar a l'advocat reusenc Josep Maria Pujol Masip (número 2 de la FIC!), que els assessora de com muntar i legalitzar un partit polític (sense haver de recollir 1500 signatures). Això es fa emplenant uns estatuts pel Registre de Partits Polítics del Ministeri de l'Interior, que s'han de compulsar per via notarial, i s'hi t'ho accepten, ja estàs legalitzat.

Dos dies abans d'omplir els estatuts, sota recomananció d'en Alvar Tomàs (que s'encarregarà de tots els tràmits burocràtics del Partit), es decideix canviar el nom del partit ARIEL (Agrupació Reusenca Independent Electoral) per CORI (Coordinadora Reusenca Independent), perquè així queda més de Reus i més "juantxi".

Març i abril de 2003

Ja es comencen els primers actes de la precampanya, com la presentació oficial de la candidatura al bar ART de Reus, la visita a l'Aeroport (on els de la CORI volen fer una llançadora espacial de cohets), la parada que es munta en plena plaça del Mercadal pel dia de Sant Jordi, la participació a la Copa de les Cers on es recupera la samarreta de l'Urdangarin segrestada pel Komando Avellana. Al mateix temps es presenta la llista oficial en una plaça de zona blava, llogada en plena plaça del Mercadal.

Maig de 2003

La CORI comença la campanya electoral amb bon peu engantxant-se l'Ariel mateix al triangle dels cartells polítics. Allò roba la foto a tots els altres alcaldables. Durant aquells 15 dies, la campanya de la CORI es tan juantxi com prometia, i el dia del debat d´alcaldables que es porta a terme al teatre Bartrina, que és televisat per Canal Reus TV, l'Ariel explica les seves propostes emmig d'una riallada general i desplega una revista porno mentres parla l'alcalde.

La resta de la campanya de la CORI consisteix en:

1. Passejar amb Quad o amb un cotxe descapotable pel centre de Reus (amb l'Ariel vestit d'Elvis Presley).

2. Repartir tríptics i enganxines pels carrers i bars juantxis de Reus, acompanyat pel seu sèquit (molts cops s'afegirà una companya de la feina vestida de majorette).

3. Míting final de campanya, que consisteix en una perfomance on es canvia el nom de General Prim per General Plim (per vendre el refresc entre els japonesos). Després l'Ariel i el seu grup faran un concert, i vint minuts abans de que s'acabi la campanya (divendres 12 de la nit), l'Ariel llegirà en públic tot el seu programa electoral.

4. Durant el dia de les eleccions l'Ariel (vestit d'Elvis Presley), ha anat a votar (a la 1 del migdia) i ha visitat tots els col.legis electorals saludant a tots els membres de les taules. Després per la nit, junt amb tots els membres del Partit, donarà un tomb per les seus dels altres partits polítics a felicitar-los pels resultats obtinguts i a gorrejar-los tot el sopar i beure possible.

Tot això i amb un pressupost de més o menys uns 300 euros per a la campanya, va fer que la CORI treiés 1.348 vots (3,24% del total escrutat), havent estat la formació independent més votada en tota la història de Reus. La resta, ja és història...

Maig de 2007

La CORI torna a presentar-se a les eleccions municipals i, amb l'excepció dels llocs 1, 2 i 7, la resta de l'ordre de la llista electoral es fa per votació popular mitjançant una enquesta a la web de nova creació cori.cat. S'ha d'aplicar la paritat dona/home i queda configurada d'una manera similar al resultat de la votació pública.

Al programa electoral s'incorporen tres propostes molt exitoses: evitar fer obres públiques faraòniques, posar un polígraf al Saló de Plens de l'ajuntament de Reus i construir un follòdrom municipal per a la gent jove.

El primer acte de precampanya es fa a Tarragona, on es presenta la llista electoral i una proposta de programa al mig de la Rambla Nova. La campanya es fa a peu, pels carrers de Reus i amb un megàfon. Hi ha un concert com a acte central de campanya on actuen Pirata el del gorro, Ariel Santamaria i la banda del Dr. Juantxi, el dj. Míster Guayaba i algun espontani. Té un gran protagonisme el Nen Elvis, un nen actor.

La CORI obté el suport de 1.831 vots, que suposa un parell de coses: un 5,19% de la participació total, i que l'Ariel Santamaria es converteixi en el primer regidor d'una formació política independent en tota la història electoral de Reus. Els periodistes opinen que la utilització innovadora de les eines web 2.0 ha estat clau per a l'èxit polític de la CORI, per a una campanya que tenia un pressupost de 1.000 euros.

Ariel Santamaria jura el càrrec i fa una roda de premsa a la qual assisteixen més 40 mitjans de comunicació, alguns vinguts expressament de fora de l'Estat espanyol. L'alcalde prohibeix entrar a l'ajuntament les càmeres de TV dels mitjans. La notícia dóna la volta al món en 24h. i, en alguns mitjans estrangers, es publica per error que el nou alcalde de Reus és un cantautor que va vestit com l'Elvis Presley.

Novembre de 2010

La CORI presenta llistes a les eleccions al Parlament de Catalunya, a les quatre circumscripcions, amb l'artista Carmen de Mairena com a número 2 per Barcelona. El primer de la llista és Ariel Santamaria i el tercer Pirata el del gorro.

Al programa electoral hi ha bàsicament les mateixes propostes que per a les municipals de 2007. És una campanya d'un ressò mediàtic impensable, amb presència permanent a mitjans de comunicació televisius de tot l'Estat, que aixeca una polèmica brutal i provoca grans contradiccions entre els polítics professionals. Altres formacions polítiques imiten la CORI amb numerets juantxis.

La CORI obté 6.982 vots entre les quatre províncies, una participació del 0,22% del total i supera en vots al Partit Pirata i a Unión Progreso y Democracia (UPyD), la qual cosa provoca la ira i la pública desqualificació i insults contra la CORI per part de Rosa Díez, líder d'UPyD.